W teren: na pomurnika

Ptasia Strefa

W czerwcu wybrałem się z kolegą na kilkudniową wyprawę po Polsce, podczas której obserwowaliśmy rzadkie gatunki ptaków. W ciągu pięciu dni pokonaliśmy w sumie około 2500 km i odwiedzaliśmy wyjątkowe miejsca.
22 czerwca dotarliśmy w nasze góry. Pierwszym celem były Tatry, a dokładniej Dolina Kościeliska. Czego szukamy na jednym z najbardziej zdeptanych górskich szlaków? Oczywiście pomurnika. Czy się udało? Czy nikt nie spadł? O tym jest ten film...
Wycieczka była możliwa dzięki patronom kanału Ptasia Strefa, za co serdecznie dziękuję. W planie 5 filmów - ten jest czwarty…
Fotki i ujęcia moje + 6 kupionych na istock - opisy 2 minucie [13:20] na filmie.
Głos pomurnika do posłuchania tu:
xeno-canto.org/569274
xeno-canto.org/569271
Możesz wspomóc rozwój kanału i zostać jego patronem. Link do mojego profilu na Patronite: patronite.pl/ptasiastrefa​ - Dziękuję patronom za okazane wsparcie ! Dzięki wam kanał się rozwija i jest w stanie funkcjonować. Jeśli link nie zadziała można wejść na patronite.pl/ i w opcji szukaj wpisz "Ptasia strefa"

@JanKowalski-rn5od
@JanKowalski-rn5od 8 ай бұрын
Twój kanał jest jednym z tych uspokajających kanałów na jutubie, zawsze z chęcią oglądam Twoje odcinki 👍 Jest dużo przyrody, jest i merytorycznie ale i tak ludzko, normalnie, bez gwiazdorzenia. Super. Tak trzymaj! Wytrwałości i powodzenia życzę, bo robisz świetna robotę popularyzując ornitologię i pokazując tak naprawdę, że każdy z nas może być tym ornitologiem i robić dużo dobrego dla naszej przyrody. Trzymam kciuki za Twój kanał! 👌
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
To bardzo miłe móc przeczytać taki komentarz z samego rana :) dziękuję! I pozdrawiam serdecznie
@robciuuu12
@robciuuu12 7 ай бұрын
Podpisuję się najlepszy kanał na KZbin
@Acta-nonVerba
@Acta-nonVerba 7 ай бұрын
BRAKUJE tu tylko NAPIEPRZANIA się polityków i tarzania w błocie przeciwnikow 😂
@wandziawandzia5056
@wandziawandzia5056 8 ай бұрын
Dzień dobry. Jaka cudowna niespodzianka. Dziękuję za kolejną piękną wyprawę "na ptaki" 🤗
@rozaszycholec8943
@rozaszycholec8943 8 ай бұрын
Co za cudowne widoki dziekuje serdecznie za ta przygode
@jacekdepta9014
@jacekdepta9014 8 ай бұрын
Bardzo ciekawy ptak, ale ja w swoim zagajniku znalazłem też ciekawego ptaka mianowicie słonka zwyczajna. Ptak miał uszkodzone skrzydlo widocznie po ataku krogulca który dziesiątkę u mnie migrujace ptaki ale co mnie w nim zaskoczyło to sposób obrony ten ptak robił fikołki rozposcieral skrzydła i ogon. Ptak warty odcinka
@dariarygielska7592
@dariarygielska7592 8 ай бұрын
Cudowne widoki.Wszystko to co kocham:ptaki i góry.Dziekuje Panie Jakubie!
@zyklo1
@zyklo1 8 ай бұрын
❤Brawo dzięki takim ludziom jak Pan mogę sobie przypomnieć młode lata, gdzie śpiew ptaków, towarzyszył mi od rana do wieczora. Pozdrawiam serdecznie ❤🙋👍
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Dziękuje i bardzo mi miło :)
@danutad5245
@danutad5245 8 ай бұрын
Nawet nie wiedziałam że taki ptak istnieje świetny material,w dolinie Kościeliskiej byłam lata temu.Dziekuje za miły spacer i wspaniały filmik.Pozdrawiam i czekam na zimowy materiał.
@CzucBardziej_WidziecWiecej
@CzucBardziej_WidziecWiecej 8 ай бұрын
Piekne ptaszki Panowie 😊 super wyprawa Przepiękny ten pomurnik trójpalczasty też Szłam tym szlakiem schodząc z Babiej Góry i nawet nie wiedziałam że tam można spotkać trójpalczastego Pozdrawiam Serdecznie 😊
@stanleybukala3328
@stanleybukala3328 8 ай бұрын
Dziękujemy za kolejny super odcinek.🦅
@AlekZdroj1157
@AlekZdroj1157 8 ай бұрын
Świetna wyprawa! Dolina Kościeliska to zdecydowanie najlepsze miejsce do obserwacji pomurrnika w Polsce. Mnie nigdy nie udało się go w Polsce zobaczyć, ale za to w Tatrach Wysokich po słowackiej stronie raz go widziałem ;)
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Podobno jest jeszcze w okolicach morskiego oka. Tam nie byliśmy bo to chyba dalej a czas był ograniczony ...
@birdwatcherlubuski
@birdwatcherlubuski 8 ай бұрын
Super, w locie od spodu - przynajmniej kształtem, bo już nie rozmiarami - przypomina dudka. A siedząc - pełzacza.😊
@grzegorzbogun3029
@grzegorzbogun3029 8 ай бұрын
Super film Pozdrawiam serdecznie
@kleofacjusztrabiwodzielski9506
@kleofacjusztrabiwodzielski9506 8 ай бұрын
Panie Kubo a kijki? Chociaż jeden. Przy schodzeniu doceniłem dużą korzyść kijka a byłaby kilkukrotnie kostka zwichnięta. Zawsze można złożyć i przypiąć do plecaka.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
:) jak chodzę po prawdziwych bagnach to zawsze mam porządny kij. A kijki do nordicwalkingu odpadają. Kiedy się nie wspinam mam na ramieniu ciężką lufę aparatu. Druga ręka musi być wolna by sięgać po lornetkę czy stick w każdej chwili. Jak znam życie kijek cały czas by wisiał gdzieś przypięty... Ten sprzęt sporo waży. Do tego stopnia, że jak mam możliwość nie zabrania jakiegoś drobiazgi to go nie zabieram :) Ale kto wie coraz młodszy nie jestem, może kiedyś spróbuję :) dziękuje za dobre rady i pozdrawiam serdecznie
@sadowscywterenie
@sadowscywterenie 8 ай бұрын
Widziałem Pomurnika jakieś 30 lat temu na ...budowie zapory w Niedzicy. Przelatywał pomiedzy ścianami przelewu powierzchniowego: pionowe betonowe ściany, a w pobliżu Pienińskie skałki, to chyba dobre siedlisko ... bylo wówczas.
@birdwatcherlubuski
@birdwatcherlubuski 8 ай бұрын
A orzechówkę bardzo łatwo zobaczyć nad Morskim Okiem, zwł. przy schronisku, gdzie lubią czasem podwędzić kanapkę 😂 W Kościeliskiej nie występują limby, więc i orzechówki tam raczej nie spotkamy.
@leniwiec2401
@leniwiec2401 8 ай бұрын
Jeju, jak przepięknie! Muszę tam pojechać!
@tomasztomasz6424
@tomasztomasz6424 7 ай бұрын
🙃👌👍
Ciesze sie,ze dzialasz dalej❤
@paulinadadziak.2930
@paulinadadziak.2930 8 ай бұрын
Cudowny piękny ptak z tego pomurnika. Odcinek filmiku zrobiłeś Ptasio Sfero. Pozdrawiam.
@NaPtaki
@NaPtaki 8 ай бұрын
@joannalukasiak5151 8 ай бұрын
Ale sie ciesze ,ze szialasz dalej.Sszusć trzeba❤
@idkwhatimdoin1365
@idkwhatimdoin1365 8 ай бұрын
Super obserwacje 😄 Fajnie, że się udało
@3manea.417
@3manea.417 8 ай бұрын
piękne ptaki z tych pomurników
@ptakinas
@ptakinas 8 ай бұрын
Wow filmik o takim rzadkim ptaszku pomurniku ❤ Czekałam na taki filmik o takim ptaku bo na yt nigdzie takiego nie było Pozdrawiam serdecznie❤
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Przed nami jeszcze jeden odcinek z tej wyprawy, również o rzadkim ptaku. Ale wcześniej kilka aktualnych odcinków. Pozdrawia serdecznie.
@zipi_przyroda
@zipi_przyroda 8 ай бұрын
Drozdy obrożne i orzechówki widywałem w tym roku w Pieninach spiskich, dzięcioła trójpalczastego też spotkałem w Tatrach, ale po słowackiej stronie. A puszczyka uralskiego w Małopolsce to chyba najłatwiej spotkać w Puszczy Niepołomickiej. Piękny ten pomurnik. Dzięki za film!
@piotrmyszkiewicz8087
@piotrmyszkiewicz8087 8 ай бұрын
Piękny ptak 🐦 udało mi się go raz widzieć, kilkanaście lat temu właśnie w Kościeliskiej.
@calmlands
@calmlands 8 ай бұрын
Świetna relacja, pomurnik wygląda super, dziękuję za materiał
@mijjac777
@mijjac777 8 ай бұрын
Piękny ptaszek.
@aok8469
@aok8469 8 ай бұрын
Miło widzieć, że odwiedził Pan z Ptasią Strefą południe Polski bo to już jakby po sąsiedzku. A orzechówki nie udało się spotkać bo zapewne przy schronisku nad Morskim Okiem wcinały frytki i inne "przysmaki" ludzkie. Super te pomurniki 😍, miło, że się pokazały i udało się zrealizować cel wyprawy. Pozdrawiam.
@mireksamoil
@mireksamoil 8 ай бұрын
Zazdroszczę, pomurnika pamiętam z książki do przyrody. Może kiedyś...
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Ptakami zainteresowałem się w wieku 5 lat. To znaczy że na pomurnika czekałem 35. Nie trzeba wszystkiego od razu :) to nie wyścig , pozdrawiam serdecznie!
@AnKa38587
@AnKa38587 8 ай бұрын
Jaki piękny 😍
@lasbezsmieci607
@lasbezsmieci607 8 ай бұрын
Piękne odgłosy, super
@rafakondritz4063
@rafakondritz4063 8 ай бұрын
Macie mega przyjemne zajęcie pozazdrościć,ciekawy ptaszek nigdy wcześniej nie słyszałem o nim
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Takie wyprawy tylko w wolnym, dobrze zorganizowanym czasie... Praca na co dzień jest związana z ekspertyzami środowiskowymi nie jest tak pasjonująca...
@biaka2369
Sprzdd doszedl,super ❤
@grzegorzp.8163
@grzegorzp.8163 8 ай бұрын
Fajny odcinek i lato super.
@krzysztoflewandowski4261
@krzysztoflewandowski4261 8 ай бұрын
Poza tematem, ale jest jakiś dobry sposób na złapanie Papugi świergotki na dworze...jest już spory minus, a widuję ją z innymi ptakami...
Pozdrawiam ♥️
👍👍
@skibbs2404
@skibbs2404 8 ай бұрын
Orzechówek było bardzo dużo w okolicy Morskiego Oka. (Jakieś 30-50 lat temu). Były mało płochliwe. Kręciły się przy schronisku. Piękna wycieczka. Pozdrawiam
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Trzeba mieć szczęście i dać sobie więcej czasu. My się spieszyliśmy w niecałe 5 dni 2500 km w samochodzie i jeszcze chodzenie... Było super ale trochę za intensywnie... :)
@januszwozniak3866
@januszwozniak3866 8 ай бұрын
Pomurnik zachwycający. Dla mnie objawienie. Jestem nadmorskim obserwatorem amatorem, dlatego tak mnie urzekł. Życzę owocnego "fotopolowania" na ornitologiczne okazy.
@paulinadadziak.2930
@paulinadadziak.2930 8 ай бұрын
😮😊❤
@wodzimierzkarpinski2021
@wodzimierzkarpinski2021 8 ай бұрын
👍
@tomaszdrazba3967
@tomaszdrazba3967 8 ай бұрын
W locie trochę dudka przypomina .. Piękny ptak... Dzięki pozdrawiam.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Czytając o nim natrafiłem na takie porównanie i tak, ruch skrzydeł podobny bardzo :)
Czemu lajkow nie dajecie.Przeciez na tym zarabiaja słonca Halooo ☀️☀️☀️
@ryszardgiebutowicz7393 8 ай бұрын
Może starszy jestem i na qrwa, to znaczy grubas pozdrawia grubasa. Dobry jesteś młody.
@stanislawbogumil
@stanislawbogumil 8 ай бұрын
Ja w Warszawie widziałem....myślałem,że widziałem pomurnika ale 2:10 się myliłem.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Oj ile razy ja tak miałem, że wydawało mi się że coś widzę i byłem prawie pewien a potem się okazało że nie... Ale pocieszające jest to, że moment w którym zdajemy sobie z tego sprawę jest kolejnym mocnym krokiem naprzód w całej tej zabawie. Podejście z dystansem do siebie samego i tego jak obserwujemy i oznaczamy ptaki. Pozdrawiam serdecznie
@artkozlowski
@artkozlowski 8 ай бұрын
Panowie, kiedy na głuszca albo cietrzewia? Obawiam się, że ostatnie lata kiedy jeszcze można mieć okazję obserwacji w Polsce :(
@annab.2564
@annab.2564 8 ай бұрын
Którego dzięcioła Pan jeszcze nie widział?
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
To chyba najbardziej wstydliwy dla mnie ptak, którego nie widziałem. Dzięcioł syryjski lub białoszyi jak kto woli... Drwi sobie ze mnie... Ponieważ na południu wcale nie jest bardzo rzadki zakładam sobie, że zobaczę go przy okazji... I to się nie sprawdza . Mimo że mam nawet pinezki gdzie go ktoś widział tego samego dnia. Kiedy ja tam jadę są tylko dzięcioły duże... Kiedy dzięcioł białoszyi pojawiał się na Żuławach to mi się nie udało go zobaczyć... Może w przyszłym roku, znów ma być wyprawa na południe i kto wie może przy okazji... ;)
@jarosawdajda4705
@jarosawdajda4705 8 ай бұрын
Niesamowite że Pan nie widział dzięcioła trójpalczastego,,, zwłaszcza ze ornitolog,,,💪 pozdrawiam
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Tu gdzie mieszkam ich nie ma. A w terenie gdzie jest, bywam bardzo rzadko. Wielu ornitologów tak ma. Nonwłaśnie jestem ornitologiem nie twicherem, tj interesuje mnie życie ptaków, nawet tych pospolitych a nie samo zobaczenie jak największej liczby gatunków..z tego powodu nie mam też wielkiego ciśnienia by jeździć na ptaki za granicę :) Na liście krajowych gatunków lęgowych zostało mi do zobaczenia kilka oczek Ale nie spieszę się z tym . Pozdrawiam serdecznie
@jarosawdajda4705
@jarosawdajda4705 8 ай бұрын
@@ptasiastrefa Nie wiedziałem że tak trudno jest go spotkać,,,ja idąc czerwonym szlakiem z Bielska Białej,,,, Mały Szlak Beskidzki,,,, spotkałem go w Beskidzie małym,,,, robiąc nawet filmik żeby móc go zweryfikować,,,, też bardzo lubię przyrodę i śpiew taniec 👍 pozdrawiam z Krakowa
@edward832505
@edward832505 8 ай бұрын
O panie przydała by się głowica do filmowania będzie lepiej się oglądało. Materiał bardzo spoko czekam na następny.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Zdecydowanie tak, najlepiej od razu w połączeniu z dodatkowym tragarzem ;), który mi to na górę zaniesie. Co prawda siły mi nie brak, ale moje plecy coraz młodsze nie są , za to coraz częściej kłują dotkliwie. Natomiast kiedy z pewnością wyposaży się w jakąś profesjonalną głowicę olejową. Ta która mam nadaje się tylko do kamer wideo na krótkich dystansach. Przy takich przybliżeniach jak tutaj będzie szarpać... pozdrawiam serdecznie
@michalgaj1897
@michalgaj1897 8 ай бұрын
Witaj ,chciałbym zauważyć że noszenie w taki sposób aparatu z przypiętym ciężkim obiektywem może zakończyć się uszkodzeniem mocowania bagnetu co w efekcie doprowadzi do odpadnięcia obiektywu, lepszym sposobem jest zamocowanie paska do stopi statywowej.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Ja noszę aparat na ramieniu i nigdy nie wisi on na pasku aparatu z przypiętym obiektywem. Dlatego schowałem też aparat do plecaka kiedy potrzebowałem obu rąk. Natomiast u mojego kolegi faktycznie wisi... Jego sprawa, choć ma obiektyw dużo lżejszy niż mój. Moim sposobem noszę aparaty już od kilkunastu lat i nigdy nie uszkodziłem bagnetu, choć faktycznie zastanawiałem się nad paskiem do obiektywu bo pewnie byłoby wygodniej.. pozdrawiam serdecznie
@alexreut6028
@alexreut6028 8 ай бұрын
Як по польски буде caprimulgus europeus? Та буде ли щось про него?
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
"Lelek"/"Lelek kozoduj" Шукаючи велику сіру сову, я почув декілька з них. Щось красиве. На жаль, їх легше почути, ніж побачити. Я бачив це кілька разів. Завжди сюрприз - у мене немає ні фотографій, ні відео... можливо, колись у мене буде. Все найкраще !
@-Weird0
@-Weird0 8 ай бұрын
Obijasz się!!!! I tyjesz przez to
@ireneuszireneusz428
@ireneuszireneusz428 8 ай бұрын
A który z ptaków to Birkart Grellenort?
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
No teoretycznie pomurnik, tylko my widzieliśmy same małe. On ma przyjmować postać wielkiego pomurnika. :) pozdrawiam serdecznie
@souldrakula8353
@souldrakula8353 8 ай бұрын
Skoro te pomurniki lubią pionowe skały to może skorzystają z takich pionowych "skał" jak bloki w miastach...
@ryszardgiebutowicz7393 8 ай бұрын
Jestem głuchy, jak bym słyszał głos pliszki górskiej był by szczęśliwy jak byście to podgłośnili do max . Nagrywajcie to i wzmacniajcie głos a będę Wam wdzięczny.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Z tą pliszka i tak by nie wyszło w tym miejscu. Za duży szum potoku. Nadchodzący rok chce przeznaczyć po części na pozyskiwanie nagrań głosów ptaków. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Pozdrawiam serdecznie
@ryszardgiebutowicz7393 8 ай бұрын
Oj przyjacielu te kilogramy bardzo mocno osłabiają.
@ptasiastrefa 8 ай бұрын
Wiem wiem. Jestem grubasem świadomym i niczego nie wybieram :)
@MrDekolt
@MrDekolt 7 ай бұрын
Pomurnik potrafi latać na pułapie 6500 m to jeden z wysoko latających ptaków.
Wisła śpiewa
Ptasia Strefa
Kto śpiewa w listopadzie ?
Iron Chin ✅ Isaih made this look too easy
Power Slap
Задержи дыхание дольше всех!